Sider

søndag den 27. april 2014

1. uge med resistent stivelse

Jeg er jo gået igang med det her eksperiment med resistent stivelse, og har nu været igang med det i en uge. Jeg startede op med langsomt at trappe dosis af kartoffelmel op, for så vidt muligt at undgå den gasudvikling, som ofte hører med i opstartsfasen. Allerede i løbet af fire dage, var jeg dog oppe på fuld dosis - dvs 4 spsk kartoffelmel om dagen. I løbet af de
fire dage slog min hud i ansigtet og på ryggen ud med bumser som en 14 årig, og jeg fik et rødt, kløende udslet på ørerne. På et af de mange steder, jeg har læst om resistent stivelse, stod der noget om, at hvis eens tarmflora ikke har det for godt (feks fordi man har sultet sine tarmbakterier ved at spise striks lchf), så kan man opleve den slags bivirkninger.
Så jeg måtte jo lige læse op på, hvordan man får ændret tarmfloraen i en positiv retning. Der var mange forskellige metoder, der iblandt at spise jord eller i hvertfald ikke skylle grøntsagerne før man spiser dem (og også andre voldsomt meget mere ulækre, som jeg ikke vil nævne her). Jeg valgte dog tøsedrengsmetoden med tilskud af probiotiske bakterier. Jeg fandt, efter at have kigget på mange forskellige præparater, nogle ok tabletter med fem forskellige bakteriestammer i. Det præparat som har flest stammer i, er nok vito biosaen, men det er imod min religion, at drikke noget, som smager af bræk!

Og så skal jeg ellers mene at der begyndte at ske noget på gasfronten! Det er selvfølgelig noget irriterende, men på den positive side, kan jeg allerede nu se en forbedring af bumseproblematikken og udslettet på ørerne.

Så status en uge henne i forsøget er, at efter lidt udefrakommende hjælp til tarmflorasammensætningen, så er alle begynder komplikationerne med gas i fuld gang, men der er også positive forandringer på huden.

Som et lille kuriosum, så vil jeg lige nævne, at jeg i år har markant mindre problemer med min birkepollenallergi, trods rekordmængde af pollen målt. Det tilskriver jeg fuldt og helt lchf, og den øgede sundhed det har givet mig! Det er vidunderligt kun at have ganske lidt kløende øjne og kun antydningen af snotnæse, som let kan holdes i skakt med dråber. Lchf FTW!

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg opgav efter 5 dage, da jeg mener det det må være helt forkert at man udvikler SÅ meget luft. Fik virkelig mavepine og ubehag, så jeg fik en idé om at det ikke er godt. MEN jeg har faktisk også lige bestilt pro-biotiske bakterier, da min mave generelt gør vrøvl pt, selvom (-og måske fordi..) jeg er strict lchf lige for tiden. Elsker jo det mad, og det er stadig så meget bedre end når jeg spiser korn. Så det er ikke udelukket at jeg genoptager forsøget, i kombi med probiotika.
    Jeg er dog spændt på at følge din opdateringer, Laila! :)
    /Sheila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sheila
      Ja, det er godt nok ubehageligt med alt for meget gas. Jeg har eksperimenteret lidt med hvornår på døgnet, jeg drikker kartoffelmelet. Det viser sig, at når jeg tager det om morgenen, så er min gasudvkling væsentligt mindre. Probiotikaen tager jeg til frokost. Så det er min modus operandi lihe for tiden.
      Laila

      Slet