Sider

lørdag den 29. november 2014

Lækker LCHF leverpostej

Jeg har lige holdt fødselsdag og i den forbindelse havde jeg gæster, som blev beværtet i bedste lchf stil - dog med rugbrød til de som ikke spiser lchf (hvilket vil sige de fleste...) og som ikke ville have stenalderbrød.
Hjemmelavet leverpostej er let at lave, det tager bare lidt lang tid - og det er faktisk rigtigt let at lave lchf også. Man kan købe hel lever og hel spæk og selv hakke det - evt i foodprocessoren - men jeg valgte at lade slagteren stå for dette - for det er ærligtalt lidt ulækkert at hakke lever...
Når jeg laver leverpostej, laver jeg altid en stor portion og putter i fryseren - så opskriften giver en kæmpe portion - den er dog let at halvere eller fjerdedele.

Leverpostej - 6 forme

1 kg hakket lever
500 g hakket spæk
5 dl fløde
5 æg
2 finthakkede løg
1 tsk allehånde
6 tsk salt
peber

Det hele blandes grundigt med en elpisker - det er lettest hvis det hele har stuetemperatur. Massen hældes over i aluforme og bages i vandbad ved 175-200C i 1-1,25 time, indtil de er gennembagte og gyldne på toppen.
Serveres for eksempel på stenalderbrød.

Leverpostejen bliver fint fast, trods at der ikke er nogen andre former for bindemiddel i, end proteinet fra leveren og ægget.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar