Sider

søndag den 26. januar 2014

Laks med asparges og hollandaise

Endnu en hurtig men lækker aftensmad. Jeg kunne desværre ikke opdrive frisk laks i Vejen, men det lykkedes da at få et stykke røget fra delikatessen i kvickly. Da jeg så skulle bestemme hvilke grøntsager, jeg ville have til, faldt jeg over et bundt med asparges fra peru. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med friske danske asparges, men de var nu gode alligevel.

Hvis ikke man har klargjort asparges før, så er trikset, at man skal knække enderne af hvor de brækker naturligt i stedet for at skære dem med en kniv - så slipper man for de træede ender. Jeg valgte at overhælde dem med kogende vand og lade dem stå i 5 min, men man kan også servere dem rå, bagte, pandestegte eller kogt forsigtigt.

Til laksen og aspargesene lavede jeg en hjemmelavet hollandaisesovs.

Hollandaise

2 æggeblommer, stuetemperatur
125 g smeltet smør
1 spsk citronsaft (øko fra ânglemark på glasflaske kan anbefales - ellers frisk)
salt

Smøret smeltes enten i en gryde og hældes over i en lille kande - eller som jeg gør - direkte i en lille porcelænskande i mikroovnen.
Æggeblommer, citronsaft og salt hældes over i et stavblenderbæger, og stavblenderen puttes ned og tændes på højeste blus. Den smeltede smør hældes i langsomt mens stavblenderen kører - det er kun smørdelen som skal med, vallen, som ligger i bunden af kanden, smider I bare ud. Den færdige sovs hældes over asparges og laksen.

Her er et link til en lille video med fremgangsmåden.

På tallerkenen så det sådan her ud:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar