Sider

mandag den 15. juli 2013

Idiotsikker hjemmerørt mayonnaise

Jeg har aldrig eksperimenteret i mayonnaiserøringens kunst. Alle de opskrifter, jeg har kigget på, advarer altid om alt det, der kan gå galt - så det har simpelthen virket for besværligt og usikkert på mig. Men så faldt jeg over denne blog, der havde en opskrift/fremgangsmåde, som hun lovede var fool-proof.  Og billederne, samt den lille gif til sidst, fik det til at se meget enkelt ud. Og det var det også. Hele processen, fra jeg åbnede køleskabet, til jeg stod med en portion dejlig hjemmerørt mayo, tog vel ca 2 min.

Idiotsikker mayonnaise
1 æg
2,3 dl neutral olie
2-3 tsk citronsaft eller anden syre
salt
evt anden krydring, sennep eller hvidløg eller ...

Ægget slås ud i et højt, slankt glas eller bæger. Citronsaft og salt hældes ned til det. Alt olien hældes ned til ægget. Lad stå i nogle sekunder, indtil ægget ligger stille helt nede på bunden i glasset. En stavblender sænkes forsigtigt ned igennem olien, og sættes helt ned på bunden over æggeblommen. Blendes på højeste hastighed i ca 20 sek. Du vil se at mayonnaisen begynder dannelsen i bunden af glasset, og langsom stiger opad. Når mayonnaisen næsten har nået toppen, trækkes stavblenderen opad, og den sidste del af olien blendes ind i massen.

Edit: jeg havde lagt en gif ud, hvor fremgangmåden blev vist. Og selvom jeg tydeligt havde angivet hvor giffen var stålet fra, fandt opretshaveren det ikke iorden. Så jeg har fjernet den igen. Se nedenstående kommentar.

2 kommentarer:

  1. While I am flattered that you appreciate my material enough to post it on your site, I need to point out that this is copyrighted material and should never be used without my permission. Therefore, I would ask that you please remove my gif from your page.
    I trust that you will act in a timely manner and thank you very much for understanding.

    If you have any questions, feel free to contact me!

    SvarSlet
    Svar
    1. I have removed the gif as requested.

      Slet