Sider

onsdag den 24. juli 2013

Bearnaisesovs, stavblendermetoden

Jeg lovede jer en opskrift på bearnaisesovs i det her indlæg. Så den kommer her.

Inspireret af mit mayonnaise eventyr, blev jeg enig med mig selv om, at metoden med en stavblender også burde virke når man skal røre ene bearnaise - trods alt er bearnaisesovs jo "bare" en varm mayo. Efter søgen på internettet, fandt jeg en del blender-bearnaiser - så jeg modificerede disse opskrifter, og denne bearnaise blev til.

Bearnaise 4 pers.

4 æggeblommer
250g smør
4 tsk bearnaiseessens (jeg brugte købe - kan sagtens laves selv)
Esdragon (frisk eller tørret - jeg brugte tørret)

Den tørrede esdragon sættes i blød i bearnaiseessensen. Smøret smeltes ved lav varme på komfuret. Når smørret er smeltet, skal det stå i et par minutter, indtil det hvide bundfald har samlet sig på bunden - smørret må ikke være for varmt når det blandes i æggene heller.
Æggeblommer og bearnaiseessensen (minus esdragon) hældes ned i bunden af et stavblenderbæger, og stavblenderen sættes helt ned på bunden. Stavblenderen tændes på fuld hammer, og en spsk smeltet smør hældes i. Med blenderen kørende hele tiden, hældes yderligere 2-3 spsk smeltet smør i blandingen. Derefter kan der heldes fra gryden. Det hvide bundfald skal IKKE med ned til sovsen. Hele det her tager måske 30 sek. Når alt smøret er rørt i, fjernes stavblenderen fra bægeret, og den udblødte esdragon blandes i. (Eller den frisk esdragon, hvis det er dét man har).
Og voilá - sovsen kan serveres!

Nu havde jeg faktisk lavet en lille film af hele processen - men komunikationen til filmoperatøren var gået lidt galt - så filmen blev ikke lavet i et format, som kan lægges op på bloggen... Så I må nøjes med dette billede af ingredienserne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar